شیوع آنفلوانزای پرندگان H۵N۱ در طیور ایران پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ آغاز فروش اقساطی خودرو KMC SR ۳ کرمان موتور از شنبه + جدول فروش (۱۹ مهر ۱۴۰۴) وام عجیب یک کارمند بانک با بازپرداخت بیش از نیم قرن + عکس قیمت امروز خودرو داخلی و خارجی (۱۶ مهر ۱۴۰۴) | بازار خودرو بلاتکلیف ماند گل تازه زعفران در خراسان رضوی امروز چقدر قیمت دارد؟ (۱۶ مهر ۱۴۰۴)‌ پیش‌بینی بانک آمریکایی از قیمت عجیب طلا در سال آینده میلادی مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران: مشترکان پرمصرف منتظر قبض‌های میلیونی باشند تغییر جهت بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ مهر ۱۴۰۴) راهنمای جامع خرید انواع تسمه نقاله شکاف عرضه‌وتقاضای نقره ۵ساله شد | اصلاح قیمت نقره در راه است؟ علت گران‌شدن میوه چیست؟ | رئیس اتحادیه: مقصر میوه‌فروش نیست سهمیه سوخت وسایل نقلیه فرسوده تغییر می‌کند فروش فوری سایپا از روز (یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴) آغاز می‌شود + بخشنامه دلار در یک‌قدمی ۱۱۴ هزار تومانی شدن (۱۶ مهر ۱۴۰۴) حذف ۴ صفر تأثیری بر تورم یا رشد اقتصادی ندارد بازی مافیا - شهروند در بازار کالا‌های اساسی نرخ جدید بنگاه‌های املاک مشخص شد | تعرفه ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول چقدر است؟ قرعه‌کشی ایران‌خودرو امروز (چهارشنبه، ۱۶ مهرماه ۱۴۰۴) + لینک پخش زنده واریز بیش از ۴ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های خراسان رضوی دینار عراق در بازار آزاد مشهد گران شد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) ارز ترجیحی؛ زمینه ساز  رانت و  فساد  مخارج مالیات بر ارزش افزوده در خراسان رضوی | از درآمد پایدار شهرداری تا سلامت و ترمیم حقوق بازنشستگان قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) | اختلاف ۲۰ هزار تومانی قیمت سیب‌زمینی در تره‌بار و سطح شهر طلا در مشهد دوباره در مدار صعود قرار گرفت | ورود دوباره طلا به کانال ۱۱ میلیونی (۱۶ مهر ۱۴۰۴) ۱۰ مقصد اصلی زعفران صادراتی ایران کدام‌اند؟ | زعفران‌های صادرشده به چین تقلبی بودند؟ سکه پیش‌فروشی ۱۲ میلیون ارزان‌تر از بازار آزاد فروش رفت
سرخط خبرها

چرا قیمت میوه در اوج عرضه، اینقدر گران است؟ | مقصر کیست؟

  • کد خبر: ۳۳۵۴۹۳
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۵
چرا قیمت میوه در اوج عرضه، اینقدر گران است؟ | مقصر کیست؟
در هفته اخیر، افزایش چشمگیر قیمت میوه در میادین تره بار و مغازه‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی خانوار‌ها تبدیل شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت بسیاری از میوه‌ها و صیفی جات پرطرفدار نسبت به یک هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته است. این افزایش قیمت براساس اعلام رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران ۲ تا ۳ برابر است که همین امر متوسط قیمت میوه در بازار را به ۱۰۰ هزار تومان و بالاتر هم رسانده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر در پیک تولید میوه و سبزی در کشور قرار داریم، پیگیری‌ها نشان می‌دهد در این حوزه کمبود کالایی وجود ندارد. فعالان حوزه میوه و تره بار به برخی مشکلات در حمل و جابه‌جایی میوه و سبزی اشاره می‌کنند که با توجه به پیگیری‌های صنفی کامیونداران در روز‌های گذشته به اوج خود رسیده است. اما دو اتحادیه مرتبط با حوزه میوه و تره بار در گفت‌و‌گویی متهم گرانی این محصولات را اتحادیه مقابل خود اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر کیفیت نامطلوب میوه و سبزیجات در مرکز تره بار اعتراضات زیادی به همراه دارد. به طوری که بسیاری از مصرف کنندگان اعلام می‌کنند این میوه‌ها به علت کیفیت پایینی که دارند اصلاً ماندگار نیستند.

علت افزایش قیمت میوه را از بارفروشان جویا شوید

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی عنوان کرد: «اتحادیه ما و اعضای آن همانند مردم مصرف کننده هستند و تنها تفاوت آنها با مردم در حجم خرید است. به طوری که ما چند تُن میوه برای مغازه‌های خود خریداری می‌کنیم ولی مردم چند کیلو میوه می‌خرند؛ بنابراین در این افزایش قیمت‌ها نقشی نداریم. از همین رو علت افزایش قیمت میوه را باید از بارفروشان پرسید، زیرا ما در جریان آن نیستیم.»

اسدالله کارگر گلشن آبادی افزود: «کیفیت محصولاتی که در میادین تره بار ارائه می‌شود از کیفیت محصولاتی که مغازه داران عرضه می‌کنند کمتر است. زیرا تره بار‌ها همیشه بار‌هایی با کیفیت پایین را خریداری می‌کنند تا قیمت مناسب‌تری داشته باشد و قیمت محصولات آنها دستوری تعیین می‌شود. به طور مثال به آنها اعلام می‌کنند امروز باید خیار را کیلویی ۵۰ هزار تومان به فروش برسانند؛ بنابراین باید محصولی را تهیه کنند که با فروش آن خود نیز سودی کسب کنند. این مراکز تحت نظر اتحادیه‌ها نیستند و زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند که البته براساس مصوبه مجلس توزیع میوه و سبزی با اتحادیه مربوطه است؛ بنابراین فعالیت میادین تره بار تهران غیر قانونی است. این مراکز، بار ارزان با کیفیت پایین عرضه می‌کنند و بر کیفیت محصولات آنها نظارتی وجود ندارد.»

افزایش قیمت میوه ارتباطی به بارفروشان ندارد

رئیس اتحادیه بارفروشان نیز در خصوص افزایش قیمت میوه بیان کرد: «قیمت میوه جهشی نداشته و کمی در صیفی جات افزایش قیمت داشته‌ایم که علت آن هم عدم فعالیت برخی راننده کامیون‌ها برای بارگیری محصول کشاورزان بوده است.»

اکبر یاوری فروشانی تأکید کرد: «در حال حاضر برخی محصولات در مرحله نوبرانه قرار دارند؛ به همین دلیل قیمت آنها کمی بالا است و بعد از گذر از این زمان قیمت‌ها متعادل خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه میوه‌ها با نیسان و خاور به میادین عرضه می‌شوند، بنابراین عدم فعالیت برخی کامیون‌داران تأثیری بر قیمت آنها نداشته است و تنها برخی میوه‌ها مثل خربزه، ملون، هندوانه و... که برای اطراف تهران نیستند با کامیون‌ها وارد میادین می‌شوند.»

وی در خصوص افزایش قیمت میوه اظهار کرد: «باید دلیل افزایش قیمت‌ها را از اتحادیه میوه و سبزی پیگیری کنید، زیرا اتحادیه بارفروشان متولی سطح شهر نیست. از سوی دیگر سازمان حمایت از مصرف کننده حاشیه سود این صنف را مشخص کرده و آنها مجاز هستند تنها ۳۰ درصد بر قیمت محصولات افزوده و به مصرف کننده عرضه کنند؛ بنابراین اگر بیشتر از این میزان افزایش قیمت داشته باشند باید بر کار واحد‌های صنفی نظارت شود.»

یاوری فروشانی تأکید کرد: «در حال حاضر بارفروشان میوه را با قیمتی متعادل به بازار عرضه می‌کنند؛ بنابراین افزایش قیمت این محصولات ارتباطی به بارفروشان ندارد.»

علت صعودی بودن قیمت میوه و سبزیجات با وجود پیک تولید

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران نیز در این باره تأکید کرد: «درباره علت گرانی میوه باید اعلام کنیم که این افزایش قیمت از میدان مرکزی نشأت می‌گیرد که علت اصلی آن همان‌طور که همه می‌دانند مشکلاتی است که در حمل‌ونقل محصولات کشاورزی به وجود آمده است.»

رضا نورانی افزود: «با توجه به این موضوع در حال حاضر خیلی از محصولات کشاورزی در مزارع در حال تخریب بوده و از سوی دیگر نیز بازار با کاهش میوه و سبزیجات مواجه شده است؛ بنابراین قیمت این کالا‌ها سیر صعودی داشته‌اند. به طوری که مصرف کننده در شهر‌هایی همچون تهران مجبور است دو، سه برابر بالاتر از قیمت واقعی آن را خریداری کند. این در حالی است که در این فصل در پیک تولید محصولات باغی قرار داریم.»

وی تصریح کرد: «در واقع کمبودی در کالا‌های کشاورزی وجود ندارد و تنها مشکل مربوط به حمل‌ونقل این محصولات است. محصولاتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد با نیسان‌های بنزینی حمل می‌شود که همین موجب شده هم میزان جابه‌جایی این محصولات کاهش یابد و هم قیمت تمام شده آنها دستخوش افزایش شود.»

منبع: روزنامه ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->