حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت علت اصلی گرانی گوشت و مرغ، نبود پیش‌بینی در واردات نهاده‌های دامی است
سرخط خبرها

چرا قیمت میوه در اوج عرضه، اینقدر گران است؟ | مقصر کیست؟

  • کد خبر: ۳۳۵۴۹۳
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۵
چرا قیمت میوه در اوج عرضه، اینقدر گران است؟ | مقصر کیست؟
در هفته اخیر، افزایش چشمگیر قیمت میوه در میادین تره بار و مغازه‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی خانوار‌ها تبدیل شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت بسیاری از میوه‌ها و صیفی جات پرطرفدار نسبت به یک هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته است. این افزایش قیمت براساس اعلام رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران ۲ تا ۳ برابر است که همین امر متوسط قیمت میوه در بازار را به ۱۰۰ هزار تومان و بالاتر هم رسانده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر در پیک تولید میوه و سبزی در کشور قرار داریم، پیگیری‌ها نشان می‌دهد در این حوزه کمبود کالایی وجود ندارد. فعالان حوزه میوه و تره بار به برخی مشکلات در حمل و جابه‌جایی میوه و سبزی اشاره می‌کنند که با توجه به پیگیری‌های صنفی کامیونداران در روز‌های گذشته به اوج خود رسیده است. اما دو اتحادیه مرتبط با حوزه میوه و تره بار در گفت‌و‌گویی متهم گرانی این محصولات را اتحادیه مقابل خود اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر کیفیت نامطلوب میوه و سبزیجات در مرکز تره بار اعتراضات زیادی به همراه دارد. به طوری که بسیاری از مصرف کنندگان اعلام می‌کنند این میوه‌ها به علت کیفیت پایینی که دارند اصلاً ماندگار نیستند.

علت افزایش قیمت میوه را از بارفروشان جویا شوید

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی عنوان کرد: «اتحادیه ما و اعضای آن همانند مردم مصرف کننده هستند و تنها تفاوت آنها با مردم در حجم خرید است. به طوری که ما چند تُن میوه برای مغازه‌های خود خریداری می‌کنیم ولی مردم چند کیلو میوه می‌خرند؛ بنابراین در این افزایش قیمت‌ها نقشی نداریم. از همین رو علت افزایش قیمت میوه را باید از بارفروشان پرسید، زیرا ما در جریان آن نیستیم.»

اسدالله کارگر گلشن آبادی افزود: «کیفیت محصولاتی که در میادین تره بار ارائه می‌شود از کیفیت محصولاتی که مغازه داران عرضه می‌کنند کمتر است. زیرا تره بار‌ها همیشه بار‌هایی با کیفیت پایین را خریداری می‌کنند تا قیمت مناسب‌تری داشته باشد و قیمت محصولات آنها دستوری تعیین می‌شود. به طور مثال به آنها اعلام می‌کنند امروز باید خیار را کیلویی ۵۰ هزار تومان به فروش برسانند؛ بنابراین باید محصولی را تهیه کنند که با فروش آن خود نیز سودی کسب کنند. این مراکز تحت نظر اتحادیه‌ها نیستند و زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند که البته براساس مصوبه مجلس توزیع میوه و سبزی با اتحادیه مربوطه است؛ بنابراین فعالیت میادین تره بار تهران غیر قانونی است. این مراکز، بار ارزان با کیفیت پایین عرضه می‌کنند و بر کیفیت محصولات آنها نظارتی وجود ندارد.»

افزایش قیمت میوه ارتباطی به بارفروشان ندارد

رئیس اتحادیه بارفروشان نیز در خصوص افزایش قیمت میوه بیان کرد: «قیمت میوه جهشی نداشته و کمی در صیفی جات افزایش قیمت داشته‌ایم که علت آن هم عدم فعالیت برخی راننده کامیون‌ها برای بارگیری محصول کشاورزان بوده است.»

اکبر یاوری فروشانی تأکید کرد: «در حال حاضر برخی محصولات در مرحله نوبرانه قرار دارند؛ به همین دلیل قیمت آنها کمی بالا است و بعد از گذر از این زمان قیمت‌ها متعادل خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه میوه‌ها با نیسان و خاور به میادین عرضه می‌شوند، بنابراین عدم فعالیت برخی کامیون‌داران تأثیری بر قیمت آنها نداشته است و تنها برخی میوه‌ها مثل خربزه، ملون، هندوانه و... که برای اطراف تهران نیستند با کامیون‌ها وارد میادین می‌شوند.»

وی در خصوص افزایش قیمت میوه اظهار کرد: «باید دلیل افزایش قیمت‌ها را از اتحادیه میوه و سبزی پیگیری کنید، زیرا اتحادیه بارفروشان متولی سطح شهر نیست. از سوی دیگر سازمان حمایت از مصرف کننده حاشیه سود این صنف را مشخص کرده و آنها مجاز هستند تنها ۳۰ درصد بر قیمت محصولات افزوده و به مصرف کننده عرضه کنند؛ بنابراین اگر بیشتر از این میزان افزایش قیمت داشته باشند باید بر کار واحد‌های صنفی نظارت شود.»

یاوری فروشانی تأکید کرد: «در حال حاضر بارفروشان میوه را با قیمتی متعادل به بازار عرضه می‌کنند؛ بنابراین افزایش قیمت این محصولات ارتباطی به بارفروشان ندارد.»

علت صعودی بودن قیمت میوه و سبزیجات با وجود پیک تولید

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران نیز در این باره تأکید کرد: «درباره علت گرانی میوه باید اعلام کنیم که این افزایش قیمت از میدان مرکزی نشأت می‌گیرد که علت اصلی آن همان‌طور که همه می‌دانند مشکلاتی است که در حمل‌ونقل محصولات کشاورزی به وجود آمده است.»

رضا نورانی افزود: «با توجه به این موضوع در حال حاضر خیلی از محصولات کشاورزی در مزارع در حال تخریب بوده و از سوی دیگر نیز بازار با کاهش میوه و سبزیجات مواجه شده است؛ بنابراین قیمت این کالا‌ها سیر صعودی داشته‌اند. به طوری که مصرف کننده در شهر‌هایی همچون تهران مجبور است دو، سه برابر بالاتر از قیمت واقعی آن را خریداری کند. این در حالی است که در این فصل در پیک تولید محصولات باغی قرار داریم.»

وی تصریح کرد: «در واقع کمبودی در کالا‌های کشاورزی وجود ندارد و تنها مشکل مربوط به حمل‌ونقل این محصولات است. محصولاتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد با نیسان‌های بنزینی حمل می‌شود که همین موجب شده هم میزان جابه‌جایی این محصولات کاهش یابد و هم قیمت تمام شده آنها دستخوش افزایش شود.»

منبع: روزنامه ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->